Automatyka do bram wjazdowych - przygotowanie do zimy

Brama wjazdowa z napędem
Zimowych problemów z otwieraniem bramy można uniknąć. Wystarczy zadbać o napęd przed zimą.

Zbliża się zima. Minus piętnaście stopni Celsjusza, tnący bez ustanku śnieg, wyciskający łzy z oczu mroźny wiatr. Wracamy samochodem po ciężkim dniu pracy, z ulgą naciskamy przycisk automatycznego otwierania bramy, która... ani drgnie. Aby zapewnić spokojne zimowe wieczory zarówno sobie, jak i serwisantowi, warto co nieco wiedzieć na temat konserwacji napędów automatycznych.

Dobór napędu bramy zostaw specjaliście

Bramy wjazdowe dzielimy na trzy podstawowe rodzaje: skrzydłowe, przesuwne na umieszczonej w podłożu szynie oraz przesuwne samonośne. Dobór odpowiedniej automatyki najlepiej zostawić w rękach profesjonalistów – dopasują oni rodzaj i parametry napędu do rozmiarów i masy bramy, warunków technicznych, częstotliwości używania czy średnich temperatur w ciągu roku. Im także należy przekazać kwestie montażu. Samodzielna instalacja napędu zakupionego w internecie może nam nastręczyć problemów z ewentualnymi naprawami gwarancyjnymi, producenci z reguły wymagają bowiem dokumentów z odpowiednim wpisem przeszkolonego montera.

Sprawdź też: Jak przygotować do zimy bramę garażową

O napęd bramy trzeba zadbać

Automatykę naszych bram powinniśmy poddawać przeglądom przynajmniej raz-dwa razy do roku, najlepiej jeszcze przed zimą. Należy zwrócić szczególną uwagę na elementy elektroniczne – nie wiedzieć czemu, serwisantom często zdarza się znajdować w obudowach napędów małe owady, a nawet... myszy. Ważną kwestią jest też regulacja siły przesuwu bramy. Ze względów eksploatacyjnych, siłowniki napędowe z czasem muszą wykonywać większą pracę, by otworzyć/zamknąć dany wjazd.

Upewnijmy się także, że szyna bramy przesuwnej pozostaje zawsze czysta – ponieważ akumulujący się na niej piasek, liście, a zimą śnieg i lód mogą zablokować ruchome skrzydło, należy na bieżąco wymiatać gromadzące się tam zanieczyszczenia. W przypadku bram przesuwnych samonośnych trzeba też usuwać przeszkody spod samego ogrodzenia (dlatego nie najlepszym pomysłem jest hodowanie tam roślin).

Mniej problemów przysparzają bramy skrzydłowe, jednak również ich nie możemy używać jako "pługa" do odśnieżania podjazdu. O usunięcie śniegu z obszaru, gdzie otwierają się skrzydła bramy, musimy zadbać sami. Inaczej może dojść  do przeciążenia, urwania zawiasów i nadmiernego zużycia się mechanizmów napędu bramy. W przypadku opadów śniegu musimy też pamiętać, żeby go usuwać z "pola widzenia" fotokomórek (jeśli nasza brama jest w nie wyposażona).

Odpowiednio dobrana, poprawnie zamontowana i regularnie konserwowana automatyka do bram z pewnością posłuży przez długie lata. Nie warto bagatelizować kwestii przeglądów, gdyż to się po prostu nie opłaca ekonomicznie. Nieprzestrzeganie wskazówek zawartych w gwarancji oznacza zazwyczaj gwarancję... kupna nowego systemu napędowego.

Oceń artykuł
5,00 / 1 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Więcej na ten temat:

,

Opracowanie: Katarzyna Laszczak

Źródło: Faac

Polecamy Ci również

Zobacz także