Brama garażowa - na co zwrócić uwagę

Brama garażowa - na co zwrócić uwagę

Wybór bramy garażowej to nie lada wyzwanie. Tym bardziej, że dzisiejszy rynek handlowy oferuje wiele ich typów, a wszystkie wykonane są w szerokim zakresie wzorniczym, kolorystycznym i mogą posiadać różnorodne wyposażenie dodatkowe oraz pomocne w codziennym życiu akcesoria. Dobrze dobrana brama to taka, która jest funkcjonalna, komfortowa w użytkowaniu i dopasowana do stylu budynku, koloru jego elewacji i wyglądu zewnętrznego dachu.

brama garażowa

Aby wymienione powyżej kryteria mogły zostać spełnione – przed dokonaniem zakupu należy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników. Do najważniejszych zależą ilość wolnej przestrzeni przed garażem, miejsce znajdujące się w jego wnętrzu oraz indywidualne upodobania i przyzwyczajenia użytkowników. Oprócz tego pamiętajmy, że nowa brama garażowa to dość poważny wydatek finansowy. Powinna zatem służyć naszej wygodzie przez długie lata. Dlatego nie bez znaczenia pozostaje solidność jej wykonania, trwałość zastosowanych materiałów oraz izolacyjność cieplna (zwłaszcza w przypadku, kiedy garaż jest ogrzewany lub połączony z domem).

Rodzaje i wymiary bram garażowych

Żadna brama garażowa nie będzie w stanie sprostać naszym wymaganiom, jeżeli nie zostaną spełnione standardy dotyczące wielkości otworu na nią. Otwór wjazdowy w typowym garażu jednostanowiskowym  powinien mieć przynajmniej 2,3 m szerokości i 2 m wysokości. Dla garażu dwustanowiskowego szerokość wjazdu nie powinna być mniejsza niż 5 – 6 m. Wprawdzie aktualnie, na specjalne zamówienie można nabyć bramę o zupełnie dowolnych wymiarach. Jednak podnosi to koszty zakupu i nie w każdym przypadku równa się z komfortem użytkowania miejsca na samochód. W standardowych wymiarach produkuje się aktualnie cztery typy bram garażowych. Są to:

  • bramy rozwieralne (najstarszy i najdłużej znany sposób na zamknięcie garażu, bramy te składają się z dwóch skrzydeł o szerokości od 1 do 1,5 m oraz wysokości 2 – 2,2 m;
  • bramy uchylne (szerokość ich skrzydła wynosi maksymalnie 3 m, a wysokość 2 – 2,2 m);
  • bramy segmentowe (występują jako górne lub boczne, górne produkuje się standardowo o szerokości 2,5 m i wysokości od 1,9 do 3 m, boczne zaś są nieco większe i mają wymiary 3 m szerokości oraz 2 – 2,3 m wysokości);
  • bramy rolowane (mają najbardziej rozpiętą wymiarowość i dostępne są w szerokościach od 1,8 do 5 m oraz w wysokościach do 3 m).

brama segmentowa

Ilość miejsca przed garażem

Wybór rodzaju bramy należy uzależniać od ilości wolnego miejsca tak przed garażem, jak i w jego wnętrzu. Pamiętajmy, że do otwarcia najstarszego typu bramy rozwieralnej potrzebna jest dokładnie taka ilość wolnej przestrzeni na zewnątrz budynku, jaka jest szerokość skrzydła. Tego typu bramy sprawdzają się zatem na większych działkach, na których podjazd może być stosunkowo długi i można na nim zatrzymać samochód w odpowiednim oddaleniu od garażu. Natomiast bramę uchylną otworzymy, jeżeli na podjeździe będzie przynajmniej 50 cm wolnego miejsca. Tyle bowiem przestrzeni potrzeba jest na uniesienie się bramy ku górze i schowaniu we wnętrzu garażu. Użytkowanie bram segmentowych i rolowanych nie wymaga posiadania miejsca przed garażem w ogóle. Można je zatem montować nawet w przypadku garaży usytuowanych w linii ogrodzenia.

brama uchylnabrama garażowa segmentowa

Organizacja przestrzeni wewnątrz garażu

Jedynie bramy rozwieralne i rolowane nie wymagają posiadania wolnego miejsca wewnątrz garażu. Ich użytkowanie jest możliwe nawet wówczas, kiedy w garażu zagospodarowany jest dosłownie każdy centymetr powierzchni. Zaś bramy uchylne i segmentowe mają już pod tym względem określone wymagania. Należy pamiętać, że zamocowanie prowadnic przy suficie wpłynie na obniżenie pomieszczenia we wjeździe nawet o 40 cm. Jeśli natomiast prowadnice zostaną zamocowane na ścianie (w przypadku bram segmentowych bocznych) wjazd zwęzi się także blisko o pół metra, a brama będzie zachodziła na boczną ścianę. Uniemożliwi to jakiekolwiek zagospodarowanie tej przestrzeni oraz może mieć znaczący wpływ na funkcjonalność garażu. Często okazuje się bowiem, że po zmianie auta nawet na nieznacznie większe – pomieszczenie do jego przechowywania staje się całkowicie nieużyteczne. Aby przywrócić jego funkcjonalność – trzeba powiększać otwór i inwestować w zupełnie nową bramę.

Inną kwestią jest chowanie się bramy po jej otwarciu na garażowym suficie. Pamiętajmy, że przy tego typu bramie w grę nie może wchodzić tradycyjne oświetlenie górne, a do dyspozycji użytkowników pozostają jedynie punkty świetlne usytuowane na ścianach.

otwieranie bramy garażowej

Termoizolacyjność bramy

W czasach, kiedy kładziemy tak duży nacisk na oszczędność energii cieplnej, nie sposób jest pominąć parametru, jakim jest termoizolacyjność bram garażowych. Bramy ociepla się w zależności od ich rodzaju. Jednak w przeważającej liczbie przypadków stosuje się 2-4,5 cm warstwę styropianu oraz pianę poliuretanową. Nie bez znaczenia pod względem termoizolacyjności jest też obecność gumowych uszczelek. Na istotę parametrów cieplnych bram garażowych można nie zwracać uwagi jedynie wtedy, gdy garaż nie jest ogrzewany i stanowi odizolowany od domu budynek wolnostojący. W przypadku, kiedy temperatura w garażu utrzymuje się powyżej 16 stopni Celsjusza – współczynnik przenikania ciepła bramy nie powinien być wyższy niż 1,4 W/(m²·K). Zaś, gdy temperatura powietrza w garażu wynosi 8-16 stopni Celsjusza – współczynnik U dla bramy nie może być wyższy niż 3 W/(m²·K). Należy uwzględniać, że modne aktualnie przeszklenia, które coraz częściej stosuje się bramach garażowych wpływają na obniżenie termoizolacyjności tych elementów budowlanych. Dlatego też powinno się zwracać uwagę na fakt, czy zamontowano je w specjalnych, izolowanych termicznie ramkach.

nowoczesna brama garażowa

Praktyczność i wygoda korzystania

Praktyczność bramy zależy w dużej mierze od umiejętności dobrania jej typu do istniejących warunków oraz własnych upodobań. Najmniej praktyczne wydają się być aktualnie tradycyjne bramy rozwieralne. Jednak i one wciąż znajdują swoich zwolenników. Szczególnie pasują do posesji, zaprojektowanych na specyficzny, stylowy sposób. Należy zdawać sobie sprawę, że każda brama garażowa posiada znaczy ciężar, co może mieć znaczenie podczas jej otwierania. Aby bramę można było w miarę komfortowo użytkować  pomimo tego, że jest ciężka – jej skrzydło musi poruszać się na rolkach, które producenci umieszczają w systemie prowadnic. Jednak otwarcie bramy bez napędu zawsze wymaga opuszczenia wnętrza samochodu. Nawet wtedy, kiedy warunki atmosferyczne nie są sprzyjające. Dlatego też w celu uzyskania pełnego komfortu użytkowania garażu – bramy coraz częściej wyposaża się w systemy, które odpowiadają za ich otwieranie oraz zamykanie. Na chwilę obecną, standardowy napęd elektryczny posiadają jedynie bramy rolowane. Jednak możliwość doposażenia o owo dobrodziejstwo istnieje przy każdym rodzaju bramy i w każdym momencie jej użytkowania.

Oceń artykuł
3,33 / 6 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Więcej na ten temat:

Autor: Agnieszka Jaros

Zdjęcia: Wiśniowski, Normstahl

Polecamy Ci również

Zobacz także