Brama garażowa - na co zwrócić uwagę przy wyborze

0
Brama garażowa
Wybierając bramę garażową trzeba uwzględnić zarówno nasze potrzeby i możliwości, jak i kilka zasad ogólnych (dotyczących np. izolacyjności).

Dobrze dobrana brama to taka, która jest funkcjonalna, komfortowa w użytkowaniu i dopasowana do stylu budynku, koloru jego elewacji i wyglądu zewnętrznego dachu. Podpowiadamy, jak ją wybrać.

Wybierając bramę garażową, musimy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników. Do najważniejszych należą: ilość wolnej przestrzeni przed garażem, miejsce znajdujące się w jego wnętrzu oraz indywidualne upodobania i przyzwyczajenia użytkowników. Oprócz tego pamiętajmy, że nowa brama garażowa to dość poważny wydatek finansowy. Powinna zatem służyć naszej wygodzie przez długie lata. Dlatego nie bez znaczenia pozostaje solidność jej wykonania, trwałość zastosowanych materiałów oraz izolacyjność cieplna (zwłaszcza w przypadku, kiedy garaż jest ogrzewany lub połączony z domem).

Przeczytaj koniecznie: Jak powinna być zamontowana brama garażowa. Podstawowe zasady

Rodzaje i wymiary bram garażowych

Żadna brama garażowa nie będzie w stanie sprostać naszym wymaganiom, jeżeli nie zostaną spełnione standardy dotyczące wielkości otworu na nią. Otwór wjazdowy w typowym garażu jednostanowiskowym  powinien mieć przynajmniej 2,3 m szerokości i 2 m wysokości. Dla garażu dwustanowiskowego szerokość wjazdu nie powinna być mniejsza niż 5 – 6 m. Wprawdzie aktualnie, na specjalne zamówienie można nabyć bramę o zupełnie dowolnych wymiarach. Jednak podnosi to koszty zakupu i nie w każdym przypadku równa się z komfortem użytkowania miejsca na samochód. W standardowych wymiarach produkuje się aktualnie cztery typy bram garażowych. Są to:

  • bramy rozwieralne (najstarszy i najdłużej znany sposób na zamknięcie garażu, bramy te składają się z dwóch skrzydeł o szerokości od 1 do 1,5 m oraz wysokości 2 – 2,2 m;
  • bramy uchylne (szerokość ich skrzydła wynosi maksymalnie 3 m, a wysokość 2 – 2,2 m);
  • bramy segmentowe (występują jako górne lub boczne, górne produkuje się standardowo o szerokości 2,5 m i wysokości od 1,9 do 3 m, boczne zaś są nieco większe i mają wymiary 3 m szerokości oraz 2 – 2,3 m wysokości);
  • bramy rolowane (mają najbardziej rozpiętą wymiarowość i dostępne są w szerokościach od 1,8 do 5 m oraz w wysokościach do 3 m).

Brama garażowa a miejsce na podjeździe i w garażu

Wybór rodzaju bramy należy uzależniać od ilości wolnego miejsca tak przed garażem, jak i w jego wnętrzu. Pamiętajmy, że do otwarcia najstarszego typu bramy rozwieralnej potrzebna jest dokładnie taka ilość wolnej przestrzeni na zewnątrz budynku, jaka jest szerokość skrzydła. Tego typu bramy sprawdzają się zatem na większych działkach, na których podjazd może być stosunkowo długi i można na nim zatrzymać samochód w odpowiednim oddaleniu od garażu. Natomiast bramę uchylną otworzymy, jeżeli na podjeździe będzie przynajmniej 50 cm wolnego miejsca. Tyle bowiem przestrzeni potrzeba jest na uniesienie się bramy ku górze i schowaniu we wnętrzu garażu. Użytkowanie bram segmentowych i rolowanych nie wymaga posiadania miejsca przed garażem w ogóle. Można je zatem montować nawet w przypadku garaży usytuowanych w linii ogrodzenia.

Podpowiadamy: Jak wykonać podjazd do garażu

Organizacja przestrzeni w garażu

Jedynie bramy rozwieralne i rolowane nie wymagają wolnego miejsca wewnątrz garażu. Ich użytkowanie jest możliwe nawet wówczas, kiedy w garażu zagospodarowany jest dosłownie każdy centymetr powierzchni. Zaś bramy uchylne i segmentowe mają już pod tym względem określone wymagania. Należy pamiętać, że zamocowanie prowadnic przy suficie wpłynie na obniżenie pomieszczenia we wjeździe nawet o 40 cm. Jeśli natomiast prowadnice zostaną zamocowane na ścianie (w przypadku bram segmentowych bocznych) wjazd zwęzi się także blisko o pół metra, a brama będzie zachodziła na boczną ścianę. Uniemożliwi to jakiekolwiek zagospodarowanie tej przestrzeni oraz może mieć znaczący wpływ na funkcjonalność garażu. Często okazuje się bowiem, że po zmianie auta nawet na nieznacznie większe – pomieszczenie do jego przechowywania staje się całkowicie nieużyteczne. Aby przywrócić jego funkcjonalność – trzeba powiększać otwór i inwestować w zupełnie nową bramę.

Inną kwestią jest chowanie się bramy po jej otwarciu na garażowym suficie. Pamiętajmy, że przy tego typu bramie w grę nie może wchodzić tradycyjne oświetlenie górne, a do dyspozycji użytkowników pozostają jedynie punkty świetlne usytuowane na ścianach.

Termoizolacyjność bramy garażowej

W czasach, kiedy kładziemy tak duży nacisk na oszczędność energii cieplnej, nie sposób jest pominąć parametru, jakim jest termoizolacyjność bram garażowych. Bramy ociepla się w zależności od ich rodzaju. Jednak w przeważającej liczbie przypadków stosuje się 2-4,5 cm warstwę styropianu oraz pianę poliuretanową. Nie bez znaczenia pod względem termoizolacyjności jest też obecność gumowych uszczelek. Na parametry cieplne bramy garażowej można nie zwracać uwagi jedynie wtedy, gdy garaż nie jest ogrzewany i stanowi odizolowany od domu budynek wolnostojący. W pozostałych przypadkach współczynnik przenikania ciepła U bramy garażowej powinien wynosić maksymalnie 1,5 W/(m²K).

Funkcjonalność i wygoda korzystania z bramy garażowej

To, czy brama garażowa będzie funkcjonalna zależy w dużej mierze od dobrania jej typu do istniejących warunków oraz własnych upodobań. Najmniej praktyczne wydają się być tradycyjne bramy rozwieralne. Jednak i one wciąż znajdują swoich zwolenników. Szczególnie pasują do posesji, zaprojektowanych w specyficzny, stylowy sposób. Należy zdawać sobie sprawę, że każda brama garażowa maznaczy ciężar, co może mieć znaczenie podczas jej otwierania. Aby bramę można było w miarę komfortowo użytkować  pomimo tego, że jest ciężka – jej skrzydło musi poruszać się na rolkach, które producenci umieszczają w systemie prowadnic. Jednak otwarcie bramy bez napędu zawsze wymaga opuszczenia wnętrza samochodu. Nawet wtedy, kiedy warunki atmosferyczne nie są sprzyjające. Dlatego też w celu uzyskania pełnego komfortu użytkowania garażu, bramy coraz częściej wyposaża się w systemy, które odpowiadają za ich otwieranie oraz zamykanie.

Dowiedz się więcej: Jak przerobić bramę garażową na automatyczną

Oceń artykuł
3,00 / 7 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Więcej na ten temat:

Autor: Wojciech Lechowski

Polecamy Ci również

Zobacz także