Bramy garażowe - rodzaje

Garaż jest nieodłącznym elementem niemal każdego domu jednorodzinnego. Ważną jego część stanowi brama, która powinna spełniać wysokie wymagania funkcjonalne: być wygodna w codziennej obsłudze, solidnie skonstruowana, aby zabezpieczać przed włamaniem i chronić przed mrozem, a także estetyczna, ponieważ często stanowi fragment fasady budynku.

brama do garażuRODZAJE BRAM GARAŻOWYCH

Bramy dwuskrzydłowe - rozwieralne
Są to bramy tradycyjne, których skrzydła montowane są na zawiasach. Otwierają się i zamykają podobnie jak drzwi dwuskrzydłowe. Obecnie stosowane są rzadziej, ze względu na kilka wad: podczas wjazdu do garażu wiatr może spowodować zamknięcie skrzydeł; nie są wyposażone w napęd elektroniczny; kłopotliwe mogą być również zimą - podjazd do garażu trzeba odśnieżać, aby śnieg nie blokował drzwi; są też łatwiejsze do sforsowania przez złodziei.

brama uchylnaBramy uchylne
Płaszczyznę tego rodzaju bramy tworzy jedno skrzydło, które dzięki systemowi sprężyn (często potrójnych) po obu jej stronach, a także prowadnic, oraz mechanizmowi dźwigniowemu z tulejami z tworzywa sztucznego, po odchyleniu wędruje szynami na rolkach ku górze i umieszcza się pod stropem garażu. Rolki mogą być wykończone trudno ścieralnym tworzywem sztucznym, co zapewnia lekką i cichą pracę całego mechanizmu. Na końcu prowadnic znajduje się rodzaj zderzaka, również z tworzywa, tłumiącego hałas w końcowej fazie otwarcia.
Odpowiednie wyważenie bramy oraz dobór sprężyn sprawiają, że jej obsługa jest bardzo łatwa - wystarczy lekki ruch, aby brama otworzyła się lub zamknęła sama. Minimalny odstęp między zwojami sprężyn wyklucza przytrzaśnięcie palców.

Rama skrzydła bramy oraz prowadnice wykonane są najczęściej z ocynkowanych kształtowników stalowych. Rama wyposażona jest ponadto w kątownik progowy (na życzenie - ze stali nierdzewnej) chroniący garaż przed zacinającym deszczem, kurzem czy liśćmi, ale w razie potrzeby, jeśli np. posadzka garażowa ma próg, można go łatwo zdemontować.

Renomowani producenci bram garażowych całkowicie eliminują w toku produkcji obróbkę termiczną, czyli spawanie lub zgrzewanie blachy. Zabezpiecza to przed powstawaniem ewentualnych ognisk korozji.

brama uchylna do garażuWszystkie profile wypełnione są najczęściej pianką poliuretanową, która eliminuje skraplanie się pary wodnej w ich wnętrzu, chroni przed tworzeniem się ognisk korozji, a ponadto zwiększa stabilność całej konstrukcji i wpływa na wyciszenie pracy bramy.
Poszycie skrzydła stanowi blacha stalowa, obustronnie ocynkowana ogniowo, odtłuszczona, gruntowana antykorozyjnym podkładem i malowana lakierem poliestrowym w dowolnym praktycznie kolorze. Bogaty jest także wybór wypełnień profilowanych wypełnień. Blacha może być profilowana: pionowo, poziomo, w jodełkę lub z motywem rombu. Efektowne są bramy z wypełnieniem w różne wzory kasetonów. Do garaży przy nowoczesnych domach, o prostej bryle, można wybrać surowe wypełnienie panelowe.
Producenci oferują również wypełnienia drewniane. Stosuje się najczęściej sosnę kanadyjską, świerk skandynawski, sekwoję, dąb, mahoń. Producenci oferują również bramy z samą ramą, a klient sam wypełnia ją poszyciem według własnego projektu. Rodzaj drewnianej boazerii układa się pionowo, poziomo, ukośnie w jodełkę lub tworzy wzór mozaiki.
Brama uchylna zamyka się za pomocą wygodnego uchwytu na jeden zamek przy posadzce, jednak lepszym zabezpieczeniem są dodatkowe dwa rygle boczne.

brama segmentowaBramy segmentowe
Składają się z kilku poziomych segmentów połączonych ze sobą przegubowo. Nie zabierają miejsca ani przed garażem, ani wewnątrz niego. Podczas otwieranie poszczególne segmenty wjeżdżają stopniowo do góry na profilach sufitowych, stalowych prowadnicach. System wyposażony jest po obu stronach w podwójne systemy skrętno-wałowe, zabezpieczone przed pęknięciem. Boczne elementy ościeżnicy są całkowicie zamknięte, co uniemożliwia przytrzaśnięcie dłoni. Nowoczesne konstrukcje mają także zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem dłoni między segmentami, również specjalne hamulce zapobiegające gwałtownemu opadnięciu bramy. Dzięki rolkom bieżnym wykonanym z odpornego na ścieranie tworzywa sztucznego i ich stabilnym, zawiasowym wspornikiem brama pracuje wyjątkowo cicho. Zamykana jest na samoczynnie zaskakującą zapadkę, obejmującą masywny trzpień stalowy ryglujący bramę.

brama garażowa segmentowaOścieżnica i obramowanie skrzydła są najczęściej aluminiowe, segmenty zaś wykonane z ogniowo ocynkowanej blachy, malowanej proszkowo lub powlekanej wyjątkowo odporną (także na uszkodzenia mechaniczne) powłoką typu woodgrain lub tzw. warstwą stucco (o strukturze lekko wypukłej). Segmenty mogą tworzyć stalowe, poziome profile trapezowe lub kasetony różnych kształtów. Można także wybrać segmenty profilowane, kasetonowe lub o dowolnie różnych wzorach (nawet na zamówienie indywidualne) z litego drewna: świerku skandynawskiego z naturalnymi sękami, sekwoi o gładkiej powierzchni lub choiny kanadyjskiej (odcienie od żółtoszarego do żółtobrązowego).
Wszystkie rodzaje bram można zamówić w wersji jednościennej  (wykończone tylko od zewnątrz) lub dwuściennej (wykończone obustronnie), ocieplonej (najczęściej warstwą pianki poliuretanowej) lub nieocieplonej. Rozwiązanie segmentowe zapewnia dobry współczynnik izolacyjności cieplnej, gdyż poszczególne segmenty szczelnie nasuwają się na siebie.
Na rynku dostępne są bramy segmentowe z wbudowanymi drzwiami, umieszczonymi w środkowej jej części i otwierające się z reguły na zewnątrz.

Segmentowe bramy przesuwne
Poszczególne stalowe segmenty przesuwają się na rolkach z łożyskami kulkowymi w specjalnych prowadnicach, lekkim łukiem na ścianę boczną garażu. Wypełnieniami mogą być pionowe profile, kasetony lub panele. Tego typu bramy nadają się do otworów o różnych kształtach. Zaletą systemu jest to, że bramy można otworzyć na tyle, na ile jest to konieczne.

Bramy rolowane (żaluzjowe)
Wykonane są z profili aluminiowych lub dwuściennych stalowych, z wypełnieniem ocieplającym (pianka poliuretanowa). Podczas otwierania takiej bramy wąskie elementy poziome, z których jest wykonana nawijane są na wał umieszczony w kasecie pod sufitem garażu. Otwieranie i zamykanie sterowane jest elektrycznie, jednak w razie wyłączenia napięcia niezbędny jest również ręczny napęd awaryjny, czyli korbka. Wadą tego rodzaju bram jest ich dość słaba izolacyjność termiczna.

brama żaluzjowabrama rolowana

Niektórzy producenci zarówno do bram garażowych z wypełnieniem stalowym, jak i drewnianym oferują różnego rodzaju świetliki. Mogą one rozświetlić garaż na tyle, że nie będzie konieczne wstawianie do niego dodatkowego okna. Przeszklenia wykonywane są z tworzywa sztucznego, przezroczystego lub o strukturze kryształowej. Świetliki można też ozdobić szprosami o różnych wzorach.

napęd do bramyNapęd elektryczny
Jest rozwiązaniem bardzo wygodnym, umożliwia wjazd do garażu lub wyjazd z niego bez potrzeby wysiadania z samochodu. Dobre silniki wyposażone są w funkcje łagodnego startu oraz zatrzymania. Nowoczesne pasy zębate prowadzą bramę cicho i nie wymagają smarowania. Jeżeli zamykająca się brama napotka przeszkodę, zatrzymuje się, a następnie podnosi o 30 cm. Dzięki temu niemożliwe jest zakleszczenie w niej przypadkowego przedmiotu. Do sterowania napędem stosuje się nadajniki (piloty) na fale radiowe, które działają nawet ze znacznej odległości.

Budując garaż trzeba pamiętać, że bramy garażowe dostępne są w tzw. rozmiarach standardowych i że konstrukcja bramy oraz jej mechanizmy czy napęd elektryczny wymagają większej przestrzeni wokół otworu wjazdowego oraz odpowiedniej wysokości nadproża garażu.

Brama garażowa powinna być estetyczna, wygodna w obsłudze i niezawodnie funkcjonować. Musi być tez niemożliwa do sforsowania przez włamywaczy. Warto więc dokładnie przemyśleć jej wybór, a zamówienie złożyć w renomowanej firmie. Dobrze jest także tej samej firmie zlecić montaż, tylko wtedy bowiem uzyskamy pewność prawidłowego użytkowania bramy i ewentualnego jej serwisu.

Oceń artykuł
4,33 / 3 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Marta Balcerowska

Zdjęcia: Hörmann

Polecamy Ci również

Zobacz także