Bramy wjazdowe - bezpieczny wjazd

1
Bramy wjazdowe - bezpieczny wjazd

Solidna brama wjazdowa daje nam poczucie bezpieczeństwa. Odpowiednio eksploatowana i pielęgnowana posłuży nam wiele lat.

brama wjazdowa drewnianaPrzy wielu domach, zwłaszcza na wsiach lub w mniejszych miastach, nadal można zobaczyć bramy otwierane ręcznie. Jednak w nowoczesnym budownictwie coraz częściej stosuje się wygodniejsze bramy z napędem. Można je otworzyć i zamknąć nie wysiadając z samochodu.

Skrzydła bramy są najczęściej stalowe – zespawane z elementów kutych lub z profili walcowanych (kątowników, płaskowników, profili zamkniętych o przekroju kwadratowym lub prostokątnym). Ramy nośne wypełnia się sztachetami, np. z drewna lub ze specjalnych listew z tworzywa sztucznego, często wypełnienie jest również stalowe.
Tradycjonaliści decydują się często na bramy drewniane – z drewna litego lub klejonego – podkreślają styl domu i jego otoczenia. Osadza się je między słupkami z drewna, betonu lub stali.

Rodzaje bram

  • zawieszone na zawiasach przytwierdzonych do słupów ogrodzenia – skrzydła powinny otwierać się do wewnątrz posesji, cięższe skrzydła wymagają specjalnych, mocniejszych słupów.
  • przesuwne na szynie – skrzydło takiej bramy porusza się na rolkach po szynie umieszczonej w ziemi.
  • przesuwne samonośne – potrzeba na nie więcej miejsca wzdłuż ogrodzenia, ponieważ ich skrzydło jest przedłużone o tzw. przeciwwagę. Zawieszone skrzydło nie dotyka podłoża.

Brama przesuwna na szynie to rozwiązanie tańsze i mniej skomplikowane niż brama przesuwna samonośna. Z szyny trzeba jednak usuwać zabrudzenia, by nie zakłócać pracy bramy.

brama wjazdowa jednoskrzydłowa brama wjazdowa dwuskrzydłowa

Montaż bramy
Dla prawidłowego funkcjonowania bramy duże znaczenie ma właściwy montaż:

  • odpowiedni fundament pod bramą powinien sięgać poniżej głębokości przemarzania gruntu (zależy od strefy klimatycznej). W przeciwnym razie w zimie może dochodzić do tzw. wysadzania fundamentu, które narusza ustaloną geometrię bramy, uniemożliwiając jej zamykanie i otwieranie.
  • wypoziomowanie bramy – krzywo założone bramy dwuskrzydłowe mogą się nie domykać, a w źle ustawionych bramach przesuwnych, zwłaszcza samonośnych, może dochodzić do szybkiego zużywania się łożysk prowadzących (przesunięcie źle wyważonej bramy wymaga użycia bardzo dużej siły).
  • sposób zamontowania zawiasów – niewłaściwy może spowodować, że brama z czasem opada, co utrudnia jej domykanie.
    Zaszkodzić mogą też nieodpowiednie materiały (np. zawiasy słabej jakości utrudniają ruchy bramy i szybko rdzewieją) i niewłaściwa konstrukcja – mogą powodować, że brama się wypacza i klinuje.

Bramy z napędem
Mechanizm można umieścić w słupku bramy, można ją też uruchomić pilotem lub kartą magnetyczną. Zdalnie sterowane, automatyczne bramy wjazdowe doceniamy najbardziej przy niskich temperaturach na zewnątrz, intensywnych opadach śniegu i silnym wietrze. Można wtedy wjechać na podwórko bez konieczności wysiadania z samochodu. Dla odpowiedniego funkcjonowania bramy sterowanej pilotem ważne są jej prawidłowy montaż i użytkowanie.
W napęd można wyposażyć każdy rodzaj bramy - zarówno przesuwną, jak i dwuskrzydłową. Napęd dobieramy do rodzaju bramy, jej ciężaru oraz częstotliwości otwierania i zamykania. Przy tym ważny jest prawidłowy montaż bramy – źle zamocowaną trudno poruszać ręcznie, więc napęd też nie będzie działał dobrze.
Przed zainstalowaniem automatu do otwierania bramy, należy sprawdzić, czy konstrukcja bramy jest odpowiednio wytrzymała, następnie wybrać odpowiedni rodzaj siłowników i doprowadzić energię elektryczną do ich zasilenia. Siłownik zamocowany przy zawiasach ma niewielkie wymiary, a musi zadziałać dużą siłą, aby wprawić w ruch ciężkie skrzydło. Musi też pokonać w trakcie pracy dużą siłę parcia wiatru, zwłaszcza gdy brama ma sporą powierzchnię wypełnień – na przykład szczelne deskowanie lub blachę.
W przypadku bram skrzydłowych siłowniki powinny być zamontowane w poziomie zawiasów, a skrzydła mieć w tych miejscach odpowiednie wzmocnienia.
Napęd powinien mieć rezerwę mocy (chociaż napędy z siłownikami większej mocy są zwykle droższe), ponieważ pracując zawsze z maksymalną mocą, szybciej się zużywa.

Mocowanie siłownika

Producenci oferują w komplecie z siłownikiem specjalne uchwyty montażowe. Jeden pozwala przytwierdzić siłownik do skrzydła bramy, drugi służy do zamocowania siłownika na słupku nośnym. Punkty mocowania są ściśle określone przez producenta – ich rozmieszczenie zależy od rodzaju wybranego siłownika i jego wymiarów.
Każdy siłownik warto zabezpieczyć przed kradzieżą – na śruby można nałożyć blokady, aby uniemożliwić ich odkręcenie. W bramach ozdobnych, na przykład kutych lub o lekkiej ażurowej konstrukcji, tradycyjny siłownik można zastąpić specjalnym napędem montowanym pod powierzchnią terenu. Mechanizm jest ukryty w skrzynce montowanej pod nawierzchnią – taki napęd jest prawie niewidoczny; widać tylko niewielką oś napędzającą skrzydło bramy.

brama wjazdowa przesuwna brama przesuwna samonośna

Eksploatacja i konserwacja

Dobrze zamontowana, właściwie eksploatowana i regularnie konserwowana brama wjazdowa z napędem będzie służyła wiele lat. Szyna bramy przesuwnej, po której poruszają się rolki bramy, powinna być zawsze czysta – gromadzący się na niej piasek, suche liście, a zimą śnieg mogą zablokować bramę. Dlatego z szyny trzeba odpowiednio często wymiatać gromadzące się tam zanieczyszczenia.
Z przestrzeni, po której poruszają się skrzydło bramy przesuwnej samonośnej także należy usuwać przeszkody utrudniające jej pracę, np. zalegającą zimą warstwę śniegu lub liście.
Bramy dwuskrzydłowe są z reguły najmniej kłopotliwe. Nie mogą jednak służyć do odśnieżania wjazdu. Przed otworzeniem bramy trzeba usunąć sprzed wjazdu śnieg, aby nie doszło do przeciążenia, urwania zawiasów i nadmiernego zużycia się mechanizmów napędu.
Bramy z napędem powinno się poddać okresowym przeglądom (np. przed zimą) – ważne jest czyszczenie elementów elektronicznych – do obudowy napędu dostają się małe owady (np. mrówki), a nawet myszy. Trzeba też regulować siłę przesuwu bramy – z upływem czasu często należy ją zwiększyć. Konieczne jest również wyregulowanie napędu bram przesuwnych i konserwacja oraz przeglądy automatów do bram w zakresie określonym przez producentów (1-2 razy w ciągu roku). Kosztowna może być naprawa zaniedbanego napędu, który może okazać się już po kilku latach tak zniszczony, że będzie się nadawał tylko do wymiany. Automatyka może nie zadziałać, gdy jest bardzo zimno. Przed zakupem warto sprawdzić, w jakich temperaturach może pracować siłownik.

Oceń artykuł
4,67 / 6 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i dodaj swój komentarz
Więcej na ten temat:

Autor: Anna Białorucka

Zdjęcia: Tebes, Wiśniowski, Fotolia

Polecamy Ci również

Zobacz także