Bramy z napędem

Bramy z napędem

brama garażowa z napędem

Budowa domu często wiąże się z przygotowaniem miejsca parkowania samochodu, jak również przygotowaniem dla niego podjazdu. W tym ciągu są dwa miejsca wymagające instalacji napędów – brama wjazdowa i brama garażowa.

 

Bramy z napędem elektrycznym są nie tylko wygodniejsze, ale przede wszystkim bezpieczniejsze. Przy pomocy jednego pilota możemy otwierać bramą wjazdową i garażową jednocześnie, a automatyczne ryglowanie w prowadnicy podczas zamykania, skutecznie  zabezpiecza je przed podważeniem. Regulowana funkcja łagodnego rozruchu i łagodnego zatrzymania oszczędza bramę i napęd. Z kolei równomierny i cichy bieg zapewniony jest również samoczynnie napinający się pas zębaty wzmocniony włóknami poliamidowymi.

Bramy garażowe

Instalacja bramy garażowej ma miejsce na etapie budowy domu. Dokonując wyboru bramy należy uwzględnić:

  • wielkość bramy garażowej
  • możliwości stabilnego zamocowania prowadnic bramy do ścian budynku
  • możliwość stabilnego zamontowania napędu do obsługi tej bramy
  • przewidywalną częstotliwość otwierania

 

Dobrze jest pamiętać o doprowadzeniu zasilania do napędu już na etapie budowy, jeszcze pod tynkowaniem ścian. Warto też zastanowić się nad koncepcją sterowania i przewidzieć możliwość otwierania bramy za pomocą przełączników umieszczonych na stałe wewnątrz garażu lub mieszkania. W przypadku braku kablowej instalacji sterującej wykonanej wcześniej, idealnym rozwiązaniem będą sterowania radiowe, tzn. bezprzewodowe przełączniki naścienne, bezprzewodowa klawiatura kodowa, a nawet wideo-domofon z wbudowaną funkcją pilota.

Do garaży nie podłączonych do sieci energetycznej oferowane są napędy z przenośnym akumulatorem. Można je łatwo transportować i naładować w ciągu kilku godzin. Akumulator ładuje się przy pomocy ładowarki podłączonej do gniazda sieciowego. Praktycznym uzupełnieniem jest bateria solarowa, którą łatwo montuje się do ściany lub na dachu garażu.

Do małych bram i garaży – jednostanowiskowych - inwestorzy często wybierają bramy skrzydłowe podnoszone lub uchylne. Do większych wjazdów – bramy segmentowe. Wszystkie te rozwiązania wymagają instalacji napędu na wysokości powyżej bramy, w osi symetrii bramy. Jeżeli nie ma możliwości stabilnego zamocowania napędu w takim położeniu (na przykład z uwagi na skos sufitu lub belkę konstrukcyjną stropu) należy sprawdzić możliwość instalacji na przykład bramy segmentowej otwieranej na bok. W takiej sytuacji wówczas napęd jest mocowany do ściany bocznej garażu.

Należy też mieć na uwadze, że w trakcie eksploatacji bramy na prowadnice działają znaczne siły. Dlatego też te elementy muszą być zamocowane stabilnie, tak aby nie nastąpiło ich poluzowanie.

Bramy wjazdowe

Bramy wjazdowe są montowane na etapie budowy ogrodzenia i podjazdu. Zwyczajowo bramy te dzieli się na: skrzydłowe (najczęściej dwuskrzydłowe) i przesuwne. Powszechnie panuje przekonanie, że brama przesuwna jest tańsza, ponieważ wymaga instalacji pojedynczego napędu, co nie jest do końca zgodne z prawdą.

brama wjazdowa z napędem

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że bramy wjazdowe, tak samo jak i garażowe, są  konstrukcjami budowlanymi. Rozwiązania te będą o tyle trwałe, o ile będą wybudowane zgodnie ze sztuką budowlaną, przez co należy rozumieć murowaną konstrukcję słupów, o szerokości minimum 1,5 cegły, prawidłowo osadzonych na fundamencie. Wszelkie rozwiązania „obniżające koszty” na tym etapie – takie jak stosowanie słupów betonowych czy metalowych – inwestor odczuje w postaci pogorszenia komfortu użytkowania i drastycznego skrócenia trwałości bram.

Oceń artykuł
5,00 / 1 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Polecamy Ci również

Zobacz także