Jak reklamować wadliwe okna? Zwróć uwagę na gwarancję.

0
Okna drewniane
Kupując okna zapoznajmy się dokładnie z zakresem i warunkami gwarancji. Różne elementy okna mogą mieć np. różny okres gwarancji.

Choć udzielanie gwarancji na okna nie jest w naszym kraju obowiązkowe, to zdecydowana większość producentów poczuwa się jednak do odpowiedzialności za towary, które trafiają do klientów. Jednocześnie udzielona gwarancja jest dla nas podstawą do reklamowania wadliwych okien.

Za wady ujawnione w stolarce okiennej odpowiada gwarant. Najczęściej jest nim sam producent, ale równie dobrze może być to importer lub sprzedawca. Gwarant zobowiązany jest do sunięcia ujawnionych wad lub do wymiany produktu na niewadliwy (zgodnie z warunkami, które określono na piśmie). Klient ma prawo wyboru, co do miejsca składania reklamacji. Może dokonać tego bezpośrednio u producenta lub w punkcie sprzedaży, w którym okna zostały zakupione. Pozytywne rozparzenie reklamacji sprowadza się najczęściej do naprawy lub wymiany stolarki na nową. O sposobie realizacji także decyduje klient. Zwrotu gotówki natomiast mamy prawo domagać się jedynie wówczas, gdy wady są istotne bądź, gdy naprawa lub wymiana jest niemożliwa, jej koszty są nadmierne, czynności naprawcze narażają nas na poważne niedogodności albo sprzedawca nie wykonuje ich w czasie wynikającym z jego zobowiązania.

Przez jaki czas obowiązuje gwarancja na okna?

Produkt jest objęty gwarancją przez taki czas, jaki określono w Karcie Gwarancyjnej. Może to być okres kilku miesięcy lub kilku lat. Jednak w sytuacji, gdy czas gwarancji nie został określony – z mocy prawa wynosi on jeden rok. Stanowią o tym przepisy Kodeksu cywilnego (art. 577 § 2). Warto wiedzieć, że w przypadku wymiany lub naprawy rzeczy wadliwej – bieg czasu gwarancji na rzecz nową rozpoczyna się od momentu, w którym otrzymaliśmy ją od gwaranta. Ponadto, gwarancja ulega przedłużeniu o okres, w którym z wadliwego przedmiotu nie można było korzystać (uniemożliwiały to wady fizyczne lub prawne).

Dowiedz się: Czym się kierować przy wyborze okien, żeby dokonać dobrego zakupu

Gwarancja na okna

Jak zostało to już wspomniane powyżej – producenci okien są otwarci na udzielanie gwarancji na te wyroby, ale… warto zdawać sobie sprawę, że rzeczywiście zdarzające się reklamacje są też często odrzucane. Dlatego też podczas dokonywania zakupu należy dokładnie zapoznawać się z narzucanymi warunkami.

Przede wszystkim bardzo często jest tak, że poszczególne elementy okien są objęte różnymi okresami gwarancji. Najdłuższą odpowiedzialność ponosi się najczęściej za profile (może to być nawet kilkanaście lat). Dużo krócej obejmowane są gwarancją zestawy szybowe, a najkrócej – okucia, które akurat zużywają się najszybciej. Gwarancja na całe okno wynosi przeważnie 2 – 3 lata. W dodatku, niekoniecznie obejmuje ona wszystkie części składowe, z których zbudowane jest okno.

Gwarancją obejmowany jest także montaż stolarki. Tu jednak narzucony jest najczęściej cały szereg wymogów. Dość często spotyka się działanie polegające na tym, że producent okien wskazuje nam ekipę wykonawczą. Nie mamy zatem możliwości samodzielnego znalezienia fachowców. Ważnym czynnikiem, o który także producenci dbają w sposób szczególny jest transport. Aby ewentualna reklamacja mogła zostać uwzględniona – także i ta usługa musi być świadczona przez firmę rekomendowaną przez producenta okien.

Inną kwestię stanowi wyłączenie od odpowiedzialności, czyli sprawy, których gwarancja nie obejmuje. Zwykle są to wady konstrukcyjne budynku, które teoretycznie zawsze mogą doprowadzić do uszkodzenia okien, zła konserwacja zamontowanych wyrobów, zaniechanie czynności utrzymujących je w należytej czystości, samodzielne przeróbki (np. montaż rolet), itp.

Dowiedz się więcej o: Jak reklamować materiały budowlane. Poznaj swoje prawa

Kiedy producent może nie uwzględnić reklamacji okien?

Oprócz czynników, które zwykle przedstawia się kupującym jako wyłączone z odpowiedzialności gwarancyjnej producenta, jest jeszcze kilka rzeczy, które standardowo bywają w naszym kraju problematyczne i często stają na przeszkodzie w drodze do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji. Należą do nich m.in.:

  • Pęknięta szyba – nader rzadko udaje się uzyskać jej wymianę w ramach gwarancji, gdyż większa grupa producentów uznaje kruchość szkła za jego naturalną właściwość, a nie wadę. Oprócz tego, niezwykle trudno jest udowodnić, że uszkodzenie nie jest mechaniczne i nie nastąpiło z naszej winy.
  • Skraplanie pary wodnej na szybach – bardzo szeroki temat i mający zróżnicowane przyczyny. Producenci bardzo niechętnie uznają, że dobrze nam znane „parowanie” następuje na skutek wad konstrukcyjnych okna. Najczęściej obwiniają za to źle funkcjonującą wentylację. Tymczasem, gdy para wodna gromadzi się w środku pakietu szyb zespolonych, warto pokusić się nawet o wynajęcie własnego rzeczoznawcy, by dowieść producentowi, że jednak okno jest wadliwe.
  • Nieprawidłowe lub utrudnione domykanie skrzydeł – okucia są wprawdzie przeważnie obejmowane jakąś gwarancją, ale już ich regulację uważa się za obowiązek użytkownika stolarki. Podczas regulowania zawiasów nietrudno popełnić błąd, a znów ten przy kolejnej reklamacji może zostać uznany za własnoręczną przeróbkę.
  • Brak Karty Gwarancyjnej lub uchybienia formalne – możliwość reklamowania okien może wynikać z prawidłowo wypełnionej Karty Gwarancyjnej lub z zapisów zamieszczonych w umowie. Jeden i drugi dokument musi posiadać pieczątkę i podpis sprzedającego. Jednak przede wszystkim to w naszej gestii leży strzeżenie tych dokumentów, jak przysłowiowego oka w głowie. Ich brak jest bowiem jednoznaczny z niemożliwością składania żądań reklamacyjnych.

Przeczytaj też: Dlaczego okna w mieszkaniu pokrywają się parą odną? Radzimy jak rozwiązać problemy z zaparowanymi oknami.

Uwaga!

Coraz częściej zdarza się, że nabywcy składają indywidualne zamówienia na okna, chcąc w jak najlepszy sposób dopasować stolarkę do własnych potrzeb. Takie okna są jednocześnie droższe niż produkowane w standardzie, a co gorsza – możemy mieć

problem z ich zareklamowaniem. Chodzi o wyłączenie spod odpowiedzialności „wad i uszkodzeń będących w związku z przekroczeniem norm i aprobat technicznych wynikających z zamówienia kupującego”. Przy takim zapisie zawsze znajduje się też inny, który jest oświadczeniem kupującego, iż „przyjął on do wiadomości możliwe skutki tych przekroczeń”, czyli nazywając rzecz po imieniu – zgadza się na nieobejmowanie towaru gwarancją. Przy składaniu zamówienia indywidualnego konieczne jest zatem bardzo staranne prześledzenie umowy. Tym bardziej, że ów niekorzystny dla nas punkt zapisany jest czasami bardzo drobnym drukiem.

Co robić, by nie utracić gwarancji na okna?

Przede wszystkim należy stosować się do wymagań producenta. Nawet, gdy montaż przeprowadza wskazana przez niego firma – nie bądźmy totalnie niefrasobliwi i dopilnujmy pracowników. Ponadto, dokładnie oglądajmy okna jeszcze przed montażem i zaraz po jego zakończeniu. Niektóre wady i uszkodzenia, np. nadpęknięta szyba, wypaczony profil - są zauważalne gołym okiem. Oprócz tego, dopytujmy bez skrępowania, co udzielona nam gwarancja obejmuje i w jakich okolicznościach żądanie reklamacyjne może zostać odrzucone. Poza tym – czytajmy, czytajmy i jeszcze raz czytajmy wszystkie zawierane umowy.

Oceń artykuł
5,00 / 1 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Więcej na ten temat:

Autor: Wojciech Lechowski

Polecamy Ci również

Zobacz także