Szyby zespolone - wady i zalety

0
Szyby zespolone - wady i zalety

okna w domuSzyby zespolone to inaczej gotowe zastawy szybowe, posiadające dwie lub trzy tafle szkła. Pomiędzy taflami umieszcza się gaz, najczęściej argon.

Firmy z branży okiennej praktycznie nie produkują już innych okien, jak okna wyposażone w pakiety szyb zespolonych. Produkcja takich pakietów jest na bardzo wysokim poziomie i odbywa się całkowicie automatycznie oraz masowo. Producenci prześcigają się we wprowadzaniu nowych technologii i robią wszystko, aby późniejszy użytkownik okna był w pełni usatysfakcjonowany. Ich produkty są z reguły w pełni wartościowymi wyrobami. Cechuje je wysoka izolacyjność cieplna oraz akustyczna i przeważnie zadowalają użytkowników, jak również podnoszą komfort mieszkania w domu. Pomimo tego jednak zdarza się, że szyby zespolone posiadają wady fabryczne, jak również ulegają awariom na skutek niewłaściwego montażu lub nieodpowiedniej ich eksploatacji. Warto dodać, że nie wszystkie wady wykonawcze są zauważalne gołym okiem i, aby wykryć niektóre z nich należy przeprowadzić specjalistyczne badania laboratoryjne.

Wady fabryczne

Wadliwością wyrobu określa się uchybienia producenckie, które powodują, że produkt nie jest pełnowartościowy. Wówczas nie spełnia on wszystkich niezbędnych wymagań technicznych i nie osiąga takich parametrów, jakie założono na wstępie. Najczęstszą wadą, jaka zdarza się podczas produkcji szyb zespolonych jest przesunięcie szyb składowych w stosunku do siebie. Wadę tą można spotkać zarówno w pakietach jedno, jak i dwukomorowych. W szybach dwukomorowych występuje na ogół przesunięcie szyb skrajnych takie, jakiego nie dopuszcza przyjęta podczas produkcji norma. Oprócz nieprawidłowego przesunięcia zdarzają się także pęcherze, brak ciągłości pasma butylu na całym obwodzie ramki dystansowej, jak również odkryte naroża. Można także zaobserwować zacieki, występujące na wewnętrznej stronie szyby składowej pakietu zespolonego. Takie zacieki świadczą o wyroszeniu, a tym samym braku szczelności zespolenia szyb. Wymienione powyżej wady to wady, które jesteśmy w stanie zauważyć podczas zakupu okien. Jednak, jak zostało to już wspomniane na wstępie – obok nich zdarzają się też wady możliwe do wykrycia dopiero po przeprowadzeniu określonych badań. Najczęstszą i jednocześnie najbardziej znaczącą dla izolacyjności okna jest niestaranne wypełnienie gazem przestrzeni międzyszybowej. Do wypełnień powszechnie stosuje się argon, którego nie powinno być pomiędzy szybami mniej niż 90%. Tymczasem, prowadzone badania dowodzą niestety, że w tym właśnie zakresie producenci nie zawsze są uczciwi. Niekiedy okazuje się nawet, że zamiast argonu w przestrzeni międzyszybowej jest po prostu powietrze. Taka szyba zespolona z całą pewnością nie jest wyrobem pełnowartościowym i nie zapewni ani oszczędności energii, ani komfortu cieplnego w pomieszczeniu, w którym ją zamontowano. Jak wiadomo wszystkie produkty niepełnowartościowe(zarówno posiadające wady widoczne, jak i ukryte) należy reklamować i domagać się zwrotu gotówki lub wymiany na towar pełnowartościowy.

Awarie

Awaria następuje najczęściej na skutek nieprawidłowego montażu lub nieodpowiedniego użytkowania wyrobu, który nabyliśmy, jako w pełni wartościowy. Oznacza to, że do awarii najczęściej nieumyślnie, ale przyczyniamy się sami lub czyni je splot niefortunnych okoliczności. Najczęstszą awarią występującą podczas użytkowania szyb zespolonych jest pękanie szkła. Szkło jest materiałem twardym i kruchym i kiedy w końcowym etapie produkcji zostanie prawidłowo odprężone – ma niewielkie naprężenia wewnętrzne. Jego pękanie może zatem następować na skutek działań termicznych albo zewnętrznych czynników mechanicznych. Najczęściej jest to jednak wadliwy montaż lub nieprawidłowa eksploatacja.

przekrój prawidłowej szyby zespolonej

Zdarza się dość często, że producent za mocno dopasuje szyby zespolone do metalowej konstrukcji lub wygięcia płaszczyzny ram okiennych i wówczas na skutek naprężeń wewnętrznych mamy do czynienia z popękanymi szybami. Inny rodzaj naprężeń, które skutkują pękaniem szyb to naprężenia termiczne. Naprężenia te występują najczęściej na skutek działania na szybę specyficznych warunków, np. nierównomiernego jej nagrzania na całej powierzchni. Do takiego nierównomiernego nagrzania się szyby zespolonej może przyczynić się np. gzyms nadokienny, który zacienia górną część szyby, podczas, kiedy jej dół pozostaje wystawiony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Trzeba też pamiętać, że szyby mogą pękać z powodu zastosowania innego rodzaju szkła, aniżeli przewiduje to projekt. Nie należy zastępować szkła hartowanego – szkłem klejonym, ani klejonego – szkłem o budowie niezgodnej z założonymi wytycznymi. Takie błędy najczęściej kończą się awariami. Warto zatem zwracać uwagę, czy szyba składowa zewnętrzna jest wykonana ze szkła hartowanego. Szyba ta jest narażona na  bezpośrednie działanie promieni słonecznych, a takich warunków może nie wytrzymać zwykłe szkło lub szkło klejone. Omawiając awarie szyb zespolonych nie sposób pominąć błędów użytkownika, które dyskwalifikują od zwrotu gotówki lub wymiany wyrobu na nowy. Najczęściej są to nieumyślne uderzenia ciężkimi przedmiotami, pozostawienie otwartych okien w czasie silnego wiatru lub nadmierne trzaskanie skrzydłami okiennymi podczas ich zamykania. Często zniszczenia powoduje także nieprawidłowe mycie oraz konserwacja szyb zespolonych. Są to czynniki zewnętrzne, wynikające z winy użytkownika, za które raczej żaden producent nie poniesie odpowiedzialności. Pozostałe, co do których jesteśmy w stanie udowodnić jego winę – warto zgłaszać i domagać się zrekompensowania szkód.

Oceń artykuł
5,00 / 4 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Agnieszka Jaros

Zdjęcia: Pilkington IGP, Oknoplast

Polecamy Ci również

Zobacz także