Wybieramy bramę garażową do domu

11
Brama garażowa
Kolor bramy garażowej najlepiej dobrać do koloru stolarki lub okiennic.

Brama garażowa powinna być przede wszystkim funkcjonalna i wygodna dla użytkowników. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że jest to element dość duży i często mocno wyeksponowany – warto dostosować jego wygląd zewnętrzny do charakteru budynku, koloru i rodzaju elewacji, stylistyki pozostałej stolarki otworowej, itp. Oferta producentów jest w tym zakresie szeroka. Zatem na co zwracać uwagę wybierając bramę garażową do swojego domostwa?

Kryteriów wyboru jest w rzeczywistości kilka. W pierwszej kolejności należy uwzględnić wymiary bramy i wymiary garażu oraz usytuowanie budynku na działce. Dopiero wówczas możliwe będzie wybranie rodzaju bramy odpowiedniego właśnie dla nas. Następnie warto przeanalizować wzornictwo i kolorystykę dokonywanego zakupu. Brama powinna bowiem harmonijnie współgrać ze stylem architektonicznym panującym na posesji. Oprócz tego warto wiedzieć, że w przypadku bram panują określone trendy modowe (podobnie z resztą co w przypadku wszystkich innych oferowanych przez rynek handlowy produktów). Tu jednak najlepiej jest postawić na uniwersalizm i ponadczasowość. Nowa brama do garażu to spory wydatek finansowy. Zatem jej nabycie wiąże się na ogół z wieloletnim okresem użytkowania.

Brama garażowa uszyta na miarę, czyli istota wymiarów

Wprawdzie ściśle określone kryteria dotyczące wymiarów otworu na bramę garażową  nie istnieją, ale większość projektantów podchodzi do tego tematu w miarę jednolicie. Przeglądając dostępne na rynku gotowe projekty domów jednorodzinnych z garażami można zauważyć, że wielkość otworu wjazdowego jest przeważnie dostosowana do wielkości całego budynku oraz wielkości garażu. Stąd nieduże domy z takimi samymi garażami mają najczęściej otwory wjazdowe o szerokości 180 – 190 cm. W większych zaś, gdzie i garaż jest obszerniejszy – szerokość wjazdu waha się w granicach 230-270 cm. Problem jednak w tym, że wytwórcy bram garażowych podczas standardowej produkcji  seryjnej kierują się swoimi tabelami wymiarów. Tym samym, często okazuje się, że typowa brama niestety nie pasuje do teoretycznie także typowego otworu. Szczególnie kłopotliwa okazuje się wysokość oferowanych produktów, gdyż dostępne bramy różnią się nią skokowo co kilkanaście centymetrów (co 10 cm bramy najniższe, co 12,5 średnie i jednocześnie najpopularniejsze oraz co 15 bramy najwyższe).

Warto wiedzieć, że do najczęściej kupowanych należą bramy o następujących wymiarach:

  • pojedyncze – 200 – 260 cm wysokości i 200 – 250 cm szerokości;
  • podwójne – 200 – 260 cm wysokości i 400 – 500 cm szerokości.

Należy tu jednak zaznaczyć, że we wjazdach o podanych powyżej wysokościach nie zmieszczą się chociażby podwyższane samochody dostawcze typu „bus”. Dla takich pojazdów wysokość wjazdu powinna wynosić około  3 m.

Przeczytaj: Bramy garażowe - rodzaje

Warto również wiedzieć, że dostępne aktualnie bramy występują w szerokościach od 180 do 600 cm oraz wysokościach od 200 do 350 cm. Może się zatem wydawać, że każdy nabywca znajdzie produkt odpowiedni dla siebie. Nie zawsze jednak tak właśnie jest. Rozwiązaniem jest wówczas przebudowa otworu wjazdowego, zdecydowanie się na inny typ bramy lub złożenie indywidualnego zamówienia. Ostatnia opcja znacznie podnosi koszty, ale daje też gwarancję na to, że brama będzie idealnie dopasowana zarówno wymiarowo, jak i pod względem dostosowania jej do naszych potrzeb.

Co oferuje rynek, czyli rodzaje bram garażowych

Rozróżnia się kilka typów bram garażowych. Są to:

  • Bramy rozwieralne (skrzydłowe) – najstarsze i najdłużej znane. Produkuje się je najczęściej z drewna świerkowego, sosnowego lub dębowego. Rzadko można zamontować do nich napęd. Otwiera  się je zatem ręcznie – odwodząc skrzydła na zewnątrz. Powoduje to konieczność dysponowania stosunkowo długim podjazdem (mieszczącym zaparkowany samochód i szerokość skrzydła bramy). Do zalet tych rozwiązań należy niewygórowana cena oraz łatwość montażu dyktowana bardzo prostą konstrukcją.
  • Bramy uchylne (płytowe) – popularne, ale wśród posiadaczy małych garaży. Najczęściej występują w szerokościach do 3 m i wysokościach do 2,3 m. Szersze bramy płytowe oferują tylko wybrane i nieliczne firmy produkcyjne. Podnoszona w czasie otwierania brama, chowa się pod sufitem garażu. Zarówno otwieranie, jak i zamykanie nie wymaga używania dużego wysiłku fizycznego, ponieważ ciężar jest zrównoważony na sprężynach, a cała konstrukcja przesuwana na specjalnych prowadnicach. Istnieje też możliwość zamontowania napędu.
  • Bramy segmentowe (sekcyjne) – występują w wersji górnej (chowanej pod sufitem) oraz bocznej (chowanej na ścianie garażu). Są szczególnie polecane w przypadku garaży, z których wyjeżdża się wprost na ulicę. Nie zajmują miejsca na podjeździe, dzięki czemu manewrowanie nie jest utrudnione. Od bram płytowych odróżnia je przede wszystkim charakterystyczna dwuścienna konstrukcja, nazywana potocznie „sandwicz”. Podczas przesuwania skrzydła bramy sekcyjnej, jej poszczególne segmenty przemieszczają się wzdłuż prowadnic i ukrywają w zależności od sposobu ich zamontowania (poprzecznego bądź pionowego). Bramy tego typu pracują na ogół cicho i można doposażać je w napędy elektryczne.
  • Bramy rolowane (roletowe) – działają na zasadzie zbliżonej do kasetowych rolet okiennych. Kasetę (skrzynkę, z której rozwija się brama) umieszcza się ponad wjazdem do garażu. Wymaga to zatem dysponowania przynajmniej 30 cm nadprożem. Montaż można przeprowadzić dwojako, tj. umieszczając kasetę na zewnątrz lub wewnątrz garażu. Bramy tego rodzaju są bardzo solidne i masywne. 1 m2 ich powierzchni waży około 8 kg, co sprawia, że ze względów technicznych cała brama nie może mieć więcej niż 20 m2. Występują wyłącznie wraz z napędem elektrycznym. Zaletą jest możliwość indywidualnego kreowania ostatecznego wyglądu zewnętrznego tego typu bram. Profile mogą być gładkie, tłoczone, mniej lub bardziej wypukłe, a ich powierzchnia pokryta farbami epoksydowymi w bardzo szerokiej gamie kolorystycznej.

Brama dobrze wkomponowana, czyli jak i do czego warto ją dopasowywać?

Jak zostało to już wspomniane na wstępie, brama garażowa jest stosunkowo dużym i zarazem rzucającym się w oczy elementem w elewacji. Dlatego też właściwe dopasowanie jej kolorystyki i wzoru jest bardzo ważne dla ogólnego wyglądu całego budynku. Pierwszą rzeczą, jaka nasuwa się na myśl jest oczywiście dobranie bramy do wyglądu pozostałej stolarki otworowej (okien i drzwi zewnętrznych). W dzisiejszych czasach nie jest to szczególnie trudne, gdyż producenci oferują zarówno szeroki wybór bram wykończonych kolorami farb z palety RAL, jak i występujących w okleinach drewnopodobnych. Dla osób o szczególnych wymaganiach znajdą się również produkty wykonane z litego drewna. Jednak tych ostatnich jest nieco mniej.

Dobrą praktyką aranżacyjną jest również kolorystyczne dopasowanie bramy do okiennic bądź zewnętrznych żaluzji lub jej kontrastowe zestawienie z wewnętrznymi roletami. Można tu za pomocą umiejętnego posługiwania się barwami osiągnąć naprawdę ciekawe efekty wizualne i nadać budynkowi zupełnie nową, niepowtarzalną odsłonę.

To Cię zainteresuje: Prawidłowy montaż bramy

Na tle elewacji brama powinna się raczej wyróżniać. Oznacza to, że na typowej białej ścianie nie warto montować białej bramy. Zdecydowanie lepiej jest postawić na kontrast, ale z zachowaniem rozwagi – intensywny kolor powinien znaleźć jeszcze jakieś powtórzenie w zewnętrznym wyglądzie bryły budynku.

Podczas dokonywania wyboru koloru bramy garażowej warto również uwzględniać kolorystykę dachu, a w przypadku, gdy garaż umiejscowiony jest w linii ogrodzenia – brama może nawiązywać stylistyką właśnie do przysłowiowego płotu. Warto pamiętać, że w sytuacjach, w których wjazd do garażu jest jedynym otworem na ścianie lub ściana ta została już mocniej bądź inaczej zaakcentowana – dopasowywanie bramy do okien zupełnie mija się z celem. Wówczas lepiej jest postawić na harmonię z materiałem okładzinowym znajdującym się na elewacji.

Przeczytaj: Jak przerobić bramę garażową na automatyczną

A co na to trendy modowe?

W stosunku do bram garażowych, które kosztują na tyle dużo, że mało kto wymienia je wraz z nastaniem nowych trendów modowych – analiza tego, co jest na tzw. „topie” raczej jest zbędna. Po prostu nie popadajmy w paranoję, stawiajmy na uniwersalną kolorystykę i zadbajmy, by brama przez dłuższy czas prezentowała się ponadczasowo i była wygodna w obsłudze. Fakt, że sąsiad właśnie zakupił do swojego garażu najnowszy hit sezonu wcale nie musi być dla nas pobudką do wymiany porządnej, wciąż sprawnej i spełniającej nasze oczekiwania bramy. Co najwyżej możemy doposażyć ją w elektryczny napęd, którego posiadaniem szczyci się już aktualnie większość młodych dorobkiewiczów. Trzeba przyznać, że tego typu rozwiązanie warto stosować. I to wcale nie dla szpanu, a przede wszystkim dla własnej wygody.

 

 

Oceń artykuł
5,00 / 3 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i dodaj swój komentarz
Więcej na ten temat:

Autor: Wojciech Lechowski

Polecamy Ci również

Zobacz także