Wygodna automatyka bram wjazdowych

Systemy nowoczesnej automatyki do bram wjazdowych i garażowych to rozwiązania wygodne i bezpieczne. Pozwalają wjechać na posesję i do garażu bez potrzeby wysiadania z samochodu.

Napędem do bram steruje się za pomocą niewielkiego, poręcznego pilota (nadajnika), który kierowca samochodu ma zawsze przy sobie. Wystarczy jeden przycisk, aby szybko i bezpiecznie, nie wysiadając z samochodu wjechać na działkę (pilot jednokanałowy). Jeśli potem chcemy wjechać także do garażu, musimy się zaopatrzyć w pilot dwukanałowy z dwoma przyciskami. W ten sposób nie tracimy czasu na ręczne otwieranie i zamykanie bramy, nie mokniemy na deszczu i nie marzniemy zimą. Istnieje także możliwość rozbudowy systemu sterowania o dodatkowe funkcje. Tym samym pilotem możemy również np. włączyć światło przed domem czy sterować roletami okiennymi (piloty czterokanałowe).

pilot do bramypilot do sterowania bramą
Piloty do bram mieszczą się w torebce lub kieszeni kurtki, są wyposażone w kółko na klucze i można je wsunąć w miejsce zapalniczki w samochodzie. W ten sposób są zawsze pod ręką (fot. Hörmann).

Bramę można też wyposażyć w sterowniki radiowo-kodowe z podświetlanymi klawiaturami. Są łatwe w montażu i nie wymagają prowadzenia instalacji. Inną propozycją są dwufunkcyjne czytniki odcisków - wystarczy odcisk palca właściciela domu, żeby bezpiecznie i wygodnie otworzyć bramę wjazdową. Druga funkcja służyć może np. do sterowania bramą garażową lub drzwiami zewnętrznymi. 

Budowa systemu
Standardowy system do bram wjazdowych przesuwnych zawiera: napęd, centralę sterującą, dwa nadajniki zdalnego sterowania z kodem zmiennym, lampę sygnalizującą ruch skrzydła. Standardowy system dla bram skrzydłowych stanowią: dwa siłowniki, centrala sterująca, jeden nadajnik zdalnego sterowania z kodem zmiennym, fotokomórki. Z kolei elementami napędu dla bram garażowych są: głowica, szyna z łańcuchem i element łączący napęd z bramą. Napędy zasilane są najczęściej napięciem zmiennym 230V lub stałym 24V.
Na rynku pojawiły się także napędy podziemne – mechanizm ukryty jest w specjalnej obudowie osadzonej w podłożu, w niewielkim zagłębieniu pod skrzydłem bramy. Dzięki temu mechanizm jest zupełnie niewidoczny. Zastosowanie takiego rozwiązania ułatwia jego konserwację, gdyż w razie potrzeby łatwo można wyjąć mechanizm, nie demontując skrzydła bramy.

napęd do bramynapęd podziemny

Napęd elektromechaniczny z łamanym ramieniem do bramy skrzydłowej oraz napęd podziemny, także do bramy skrzydłowej (fot. Faac). Bramy wjazdowe i garażowe można obsługiwać tym samym pilotem, dzieki czemu bez zatrzymania można wjechać na posesję (fot. Hörmann - poniżej).

brama wjazdowa i garażowaW trosce o bezpieczeństwo
Każda automatyczna brama wyposażona jest w rozwiązania umożliwiające bezpieczną eksploatację. Podstawową i jednocześnie obowiązkową ochronę zapewnia system fotokomórek. Jeden nadajnik i odbiornik umieszcza się na linii bramy, a drugą parę na aluminiowych kolumnach za skrzydłami bramy. Rozwiązanie to chroni nie tylko obszar światła bramy, ale także strefę zamykania i otwierania skrzydła. Gdy wiązka promieniowania wysyłana przez jeden z nadajników zostanie przerwana,  wysyłany jest odpowiedni sygnał do centrali sterującej i ruch skrzydła zostaje odwrócony. Ten prosty mechanizm sprawia, że brama nie uderzy w nadjeżdżający samochód, nie zrobi też krzywdy dziecku, które znajdzie się przypadkowo w świetle zamykającej się bramy.
Centrale sterujące są często wyposażone we własne zabezpieczenie przeciwzgnieceniowe. Gdy siła z jaką działa napęd nagle wzrasta (w momencie, gdy napotka opór), siłownik  automatycznie zmienia kierunek ruchu.
W niektórych systemach ruch bramy sygnalizowany jest pulsującym światłem lampy ostrzegawczej, niekiedy połączonym też sygnałem dźwiękowym. We wszystkich oferowanych napędach istnieje możliwość ręcznego otworzenia bramy, w przypadku uszkodzenia automatyki lub przerwy w dopływie prądu.
Dodatkowym zabezpieczeniem może być listwa optyczna mocowana do krawędzi skrzydła, która zalecana jest przede wszystkim przy bramach przesuwnych. Gdy dotknie jej jakiś obiekt, bieg bramy zostaje natychmiast odwrócony. Dzięki zasilaniu bateriami gwarantuje niezawodną pracę niezależną od dostaw prądu.

Warto wiedzieć
Napędy instaluje się niemal do wszystkich rodzajów bram garażowych (uchylnych, segmentowych i rolowanych), jak i wjazdowych (przesuwnych i skrzydłowych). Automatyki nie trzeba kupować razem z bramą ani od razu jej montować.
Jej dobór warto powierzyć specjaliście. Rodzaj automatyki i jej parametry techniczne dopasowuje się do typu i szerokości bramy oraz jej ciężaru. Jeśli kupujemy napęd do bramy już użytkowanej, trzeba sprawdzić jej stan techniczny. Ważne jest, by była stabilna i pracowała lekko, płynnie, beż żadnych tarć. Trzeba też pamiętać, że montaż napędu do bramy wymaga doprowadzenia w jej pobliże instalacji elektrycznej.
Napędy wyposażone są również w funkcję delikatnego startu i stopu, co zapobiega uszkodzeniu bramy. Po uruchomieniu skrzydło rusza wolno, osiąga standardową prędkość, a po pewnym czasie zwalnia, domykając bramę delikatnie i cicho.

Oceń artykuł
4,25 / 4 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i dodaj swój komentarz

Autor: Marta Balcerowska

Zdjęcia: FAAC, Hörmann

Polecamy Ci również

Zobacz także